Het bergdorpje... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Adinda Jong - WaarBenJij.nu Het bergdorpje... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Adinda Jong - WaarBenJij.nu

Het bergdorpje...

Door: Adinda

Blijf op de hoogte en volg Adinda

16 December 2007 | Thailand, Chiang Mai

Geen idée waar ik moet beginnen… Zoveel leuke en nieuwe ervaringen in anderhalve week! Teveel om op te schrijven. Afgelopen week zijn we in een bergdorpje geweest, een paar uur rijden vanaf de stad. De familie waar ik verblijf heeft namelijk 2 huizen. In de stad een klein huisje en in het bergdorpje, waar hun werk voornamelijk plaats vind, staat en mooi houten huis op palen tussen mensen van de bergstam.
Het is bijzonder de mensen te ontmoeten en te zien hoe hun leven in elkaar zit. De mensen lopen hier rond in mooie felgekleurde kleding en het is interessant om te ontdekken hoe anders de cultuur in Azië is.
Met de familie waar ik de komende 2 maanden mee optrek klikt het erg goed. We hebben plezier en ik vind het een voorrecht om van zo dichtbij mee te maken hoe het werk zich hier vorm geeft…

Het is vroeg opstaan elke dag.. We zitten meestal rond 7 uur (soms eerder) te ontbijten rond een lekker houtvuurtje, want vaak staan er rond half 8 al mensen op de veranda… Mensen vanuit de hele omgeving komen naar ons huis voor medicijnen en allerlei andere hulpvragen zoals snij wonden, ontstekingen en vele andere problemen. Veel van de problemen zouden niet nodig zijn als mensen wat beter voor zichzelf zouden zorgen door bijvoorbeeld wat voorzichtiger te werken, of beter om te gaan met hygiëne, maar het blijkt lastig om mensen te helpen patronen te veranderen.
Kom ik gelijk bij de reden dat ik hier ben. De komende tijd gaan we een dvd maken die op meerdere plekken en in verschillende landen gebruikt kan worden. Met gebruik van het poppentheater wat hier al aanwezig is gaan we nieuw materiaal opnemen rondom het thema ”water”. Water is zo belangrijk als je er over na begint te denken. De mensen hier moeten elke dag de berg op en af lopen om water te halen. Het is te vinden in de waterbronnen, maar het is behoorlijk vervuild. Het zou voor ons logisch zijn om het te filteren, maar hier is dit anders. De meeste mensen hebben allerlei klachten omdat ze o.a. geen schoon water gebruiken, geen handen wassen, rauw vlees eten, veel te gepeperd eten en ga zo maar door... Met gebruik van de handpoppen, wat trucks, wat clownerie en andere creatieve dingen gaan we een kinderprogramma maken dat zowel educatief als leuk is. Ik ben nu nog voornamelijk bezig met het schrijven van het script. Naast bruikbare tips voor mensen in het dagelijkse leven gebruiken we ook wat andere verhalen. Bijv. het verhaal van Noach. Omdat hij luisterde en gehoorzaamde, werd hij gered. Zo is het ook beter om gefilterd water te gebruiken, want de kans op ziektes wordt dan een stuk kleiner.

De dagen hier vliegen voorbij… Voor ik het weet hoor ik alweer een belletje rinkelen. Lunch tijd!! We eten elke middag rijst in een mooie ronde schaal. In de kleermakerszit zitten we er meestal met z’n zessen omheen. Leuk hoor! Na het eten ga ik meestal even lekker in mijn hangmatje liggen en daarna weer aan de slag. S’avonds eten we ook weer gezellig rond het houtvuur want dat is lekker warm.
Van de week wilde ik een lekkere douche nemen (zie foto :)) toen ik ineens een harde knal hoorde. Natuurlijk ben ik gelijk gaan kijken en wat bleek… Iemand had iets te veel gedronken en reed bij ons de heg binnen, gebeurd wel vaker…
De afgelopen 3 dagen in het dorp waren behoorlijk interessant. Een man had zelfmoord gepleegd. Binnen een kwartier is het hele dorp (zo’n 1200 gezinnen) op de hoogte. Drie dagen lang volgen er dan allerlei rituelen die voor ons westerse mensen maar moeilijk te begrijpen zijn. Elke avond komen mensen vanuit het hele dorp bij elkaar en wordt er heel wat gedronken en gegokt. Veel mensen zijn animistisch en er bestaat veel angst.
Het zet me aan het denken en ik leer veel hier. Het leven is zo anders… Ik ben dankbaar dat er Iemand is die me kent en met Hem hoef ik niet bang te zijn.

Morgenochtend vertrekken we weer naar het dorpje en wanneer we weer terug zijn in de stad… geen idee, een beetje flexibel moet je hier wel zijn!
Bedankt voor al jullie leuke berichtjes! Heel erg verrassend en het maakt me blij!!

  • 16 December 2007 - 16:39

    Pierre Breevaart:

    Hoi Adinda,

    Zojuist je verslag gelezen. Heb het met interesse gelezen. Leuk te lezen wat je zoal doet en hoe het leven daar is.

    Pierre

  • 16 December 2007 - 20:50

    Samuel:

    ik ben wel een beetje jaloers hoor! goed van je te horen adin!
    ik zag rianne op de foto, wil je haar de groeten, wat gaaf om te zien dat je bij hen in de buurt ben. he bid voor joh en veel zegen! ga zo door!

  • 16 December 2007 - 22:13

    Rutger:

    Hoi Adinda,

    leuke foto's om te zien hoe het daar is.
    En heb het verslag gelezen. Je gaat daar echt wel iets belangrijks doen. goed hoor!:-) Erg leuk om te volgen wat je gaat doen en waar je heen gaat. Veel succes en ik wens je God's zegen toe.

    Rutger

  • 18 December 2007 - 19:25

    Marijke:

    Hoi pipeloi! Misschien had ik toch mee moeten gaan ;-)Klinkt erg interessant en ziet er allemaal heel anders uit. Vooral die douche :-)En die kikkers dan! Heb je die op?! Kun je niet zo'n leuk stammenrokje voor me regelen? Lijkt me wel wat. Verder doet het me goed om te zien dat de puppets goed zijn aangekomen :-) Succes met alles. En heel veel plezier! En die link tussen Noach en water filteren moet je me toch eens uitleggen, want volgens mij bewandel je daar een verkeerd spoor ;-)
    Daaaag! Marijke

  • 19 December 2007 - 14:39

    Liselot:

    Hee Adinda

    tof om te lezen.. Many blessings!

    Liefs Liselot

  • 21 December 2007 - 21:53

    Nienke:

    hi meid!!

    super leuk je verhaal te lezen en de foto's er bij te zien. t ziet er gezellig uit met die familie!
    take care!

    Liefs

  • 04 Januari 2008 - 12:42

    Josien:

    Hoi Adinda,
    Een heel gezegend, gelukkig, mooi, en gezond nieuwjaar!!
    Heb eindelijk je site gevonden, dus heb nog even wat bij te lezen.
    Maar het ziet er uit als dat je een heel bijzonder mooie tijd hebt daar!
    Succes met al je werk en clownvoorbereidingen!
    Veel zegen, Josien
    (we missen je wel hoor op kring, zijn je niet vergeten en bidden voor je!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Adinda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 36580

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2012 - 11 December 2012

Thailand 2012

Landen bezocht: