Happy New Year?! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Adinda Jong - WaarBenJij.nu Happy New Year?! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Adinda Jong - WaarBenJij.nu

Happy New Year?!

Door: Adinda

Blijf op de hoogte en volg Adinda

04 Januari 2008 | Thailand, Chiang Mai

Er zit alweer een maand op in dit Thaie land …
4 december ben ik vertrokken en ondertussen is het alweer januari 2008!
Van de jaarwisseling heb ik hier eigenlijk niets mee gekregen. Op Oudejaarsavond zaten we in het bergdorpje Sinterklaas te vieren. De Nederlandse familie waar ik verblijf zijn ondertussen iets te lang weg uit Nederland om ook maar iets van de Nederlandse traditie in terug te vinden. Beetje overdreven, maar veel tradities liggen overboord… Heeft ook wel weer wat.
De Thaaien vieren Nieuwjaar ergens in april. Niet met vuurwerk maar met allerlei grote water gevechten en liters alcohol. Jammer genoeg is dit laatste geen uitzondering, want bij elke gebeurtenis wordt er heel wat alcohol geschonken. We hebben ondertussen een begrafenis en een bruiloft meegemaakt in het bergdorpje en dan loopt het hele dorpje uit. Van ieder gezin in het dorp wordt verwacht dat er 1 persoon meehelpt als er iets moet gebeuren. Zo heb ik van de week als een “echte” buitenlander staan bekijken hoe een varken wordt geslacht en aan een spit wordt geregen. De mannen staan allemaal gezellig om dat beest heen terwijl ik het haar ruik weg schroeien, en de vrouwen in allerlei kleine groepjes met de ingewanden aan de haal zijn. Ondertussen snoepen ze lekker van het rauwe vlees om vervolgens weer bij ons op de stoep te staan met allerlei lichamelijke klachten. Op zich niet zo heel raar al zeg ik het zelf. Toch is het volstrekt normaal hier om rauw vlees te eten en dat is dan ook een van de onderwerpen die terug komt in het programma wat we aan het schrijven zijn. We hebben nu 3 programma’s en zijn bijna klaar met de vertaling in Thai.
Volgende week hopen we de eerste opnames voor de dvd te maken. Naast de handpoppen die we gebruiken ga ik ook aardig wat clownen.
Ook heb ik deze week opnieuw meegeholpen met het koffie bedrijf. Er kwam weer een hele lading koffie bonen binnen en dat moet altijd binnen 24 uur verwerkt worden. Als dit niet gebeurd dan verminderd de kwaliteit. Met ongeveer 15 man (en vrouw) hebben we tot s’ avonds 10 uur zitten werken om de koffie schillen eraf te halen. De afgelopen dagen was het iets kouder, dus iedereen zat vrolijk met z’n sokken in de slippers, dikke truien en een muts of handdoek op het hoofd. Een komisch gezicht!

Naast het werk in het bergdorpje heb ik vorige week ook wat toeristische uitjes gedaan. Je gaat dan een dag op pad en komt langs allerlei toeristische plekken. Zo ben ik op het drie landen punt (Thailand, Laos, Myanmar) geweest, heb ik gewaterraft, prachtige vlinders in een vlindertuin gezien, de dierentuin bezocht, ben ik in een olifantendorp geweest en heb ik een aantal andere bergstammen gezien waaronder de Longneck Karen. Opzich erg leuk, maar ik kom erachter dat het leven in het bergdorpje tussen de mensen eigenlijk veel meer heeft. Het geeft veel meer voldoening en is veel echter. Interessant om te ontdekken!

  • 04 Januari 2008 - 21:45

    Rachel Van Den Brink:

    Die kleuren!!! Mega-cool. gelukkig nieuwjaar toch gewenst, ook al vieren ze het niet. Of had ik dat al gedaan? Ach, dubbel kan geen kwaad. GELUKKIG NIEUWJAAR!
    groetjes Rachel

  • 06 Januari 2008 - 21:47

    Samuel:

    happy new year adin
    en grt aan rianne!
    alles oke?
    xie er weer naar uit je te ontmoeten!
    grt

  • 07 Januari 2008 - 20:19

    Rebekka:

    Hi Adinda,
    Mooie foto's zeg.Mooi om je verhalen te lezen.
    Een hele fijne tijd nog..
    en een Gelukkig en liefdevol 2008.
    Groetjes Rebekka

  • 10 Januari 2008 - 13:29

    Marlies:

    Wat ziet dat er allemaal fantastisch uit, zeg! Gaaf hoor! Geniet er met volle teugen van he en ook nog een heel gelukkig nieuw jaar gewenst!

    Liefs van Marlies.

    (en ik denk een knuffel van mijn moeder!)

  • 10 Januari 2008 - 23:35

    Ronald Gouw:

    Wat een te gekke foto van jou en je sponsorkindje hand in hand. Je kan zien dat je trots bent, je straalt van onderen naar boven en weer terug. :-) Te gek hoor, Anita en ik hebben zelf een sponsorkindje in Uganda. Je raakt er echt mee verbonden, hij heet Brian.

    Groetjes!

  • 14 Januari 2008 - 16:10

    Susanne:

    Tjonge, het is mij gewoon niet eerder gelukt om je eindelijk eens een hele lieve groet te schrijven. Sorry! Gelukkig denk ik wel vaker aan je dan ik schrijf :))
    Indrukwekkend om te lezen en te zien (!) wat je allemaal zo meemaakt.
    Ik wens je van harte een geweldig nieuw jaar onder Gods zegen toe.

    Ik kijk al uit als je weer naar Nederland komt. Dan gaan we eens lekker uit eten. Je weet wel, daar op de Haarlemmerstraat…

    Veel liefs,
    Susanne

  • 15 Januari 2008 - 20:16

    Esther Craanen:

    Adinda, Gelukkig Nieuwjaar gewenst uit een koud en regenachtig Nederland. Ja, kerstfeest vieren met warme temperaturen zal wel erg vreemd zijn geweest.
    Ik geniet zoals altijd weer van je mooie verhalen over een land waar ik nog nooit ben geweest. De foto's zijn ook weer schitterend, geeft een goed beeld van wat je doet en meemaakt.

    Sterkte met alle vreemde beesten in je kamer. Gods zegen toegewenst bij alles wat je doet.

    Liefs,
    Esther

  • 16 Januari 2008 - 10:21

    Nienke:

    He!!

    Super dat je je sponsorkind hebt ontmoet! Hoe was het?

    groet

  • 18 Januari 2008 - 11:36

    Piep:

    He Addie wordt het weer eens tijd om je 'ouwe' vriendin Piep op te zoeken??
    pssst....vlug naar nederland!!!! en neem wat clownen mee uit thailand!!!

    KUS Piep...dat begrijp je natuurlijk wel!

  • 21 Januari 2008 - 11:46

    Rutger Lenstra:

    Hoi Adinda,

    mooie foto,s met jou en je sponsorkindje.
    hoe gaat het ermee? En hoe gaat met de opnames? heel veel succes ermee.
    Groetjes Rutger

  • 21 Januari 2008 - 17:11

    Ria De Jong:

    mooie kleurige foto's! en wat een aparte toeters en bellen aan die gezichten. leuk om zo te zien waar je geweest bent. we zien uit naar je op de 24e!
    liefs, mam

  • 22 Januari 2008 - 00:16

    Jan:

    Ha die Adin, wat ben jij al lang weg zeg, wat een ervaringen kun je nu op doen. Ik ben een beetje jalours maar zie uit naar je verhalen. Zijn rijke zegen, Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Adinda
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 36574

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2012 - 11 December 2012

Thailand 2012

Landen bezocht: